Å gå inn i en kinosal er en litt magisk opplevelse, det bør i alle fall være det. Vi legger fra oss hverdagen utenfor kinosalen og får et par timers pusterom fra oppvasken, jobben som ikke er gjort og alle andre bekymringer.

Det er målet, men det er ikke alltid at filmopplevelsen lever opp til dette. De fleste av oss har mye å tenke på, gjerne ting vi skulle ha gjort eller ønsker å gjøre. Så hvis filmen ikke er underholdende nok, blir vi fort sittende og tenke på andre ting.

En skikkelig god film vil tar tak i oss og dra oss inn i handlingen. Vi gråter sammen med skuespillerne, biter negler når karakterene er i fare og kjenner det i hjerteroten når de finner kjærligheten. De beste filmene husker vi flere år etter. Noen filmer er veldig underholdende når vi sitter i kinosalen, men vi glemmer dem nesten med engang. Noen filmer er så dårlige at vi husker dem og irriterer oss over at vi kjøpte billett.
Dessverre så øker antall filmer som havner i kategorien ”enkel å glemme”. Færre går på kino og filmbransjen trenger å tenke nytt.

Storindustri

Å lage en film er dyrt og tidkrevende. Ønsker man å bruke kjente skuespillere i filmen så blir lønnsutgiftene enorme. Selv om man velger å bruke ukjente skuespillere så er det mange som er involvert i en filmproduksjon. Alle skal ha lønn, i utgangspunktet før filmen er ferdig. Så man må investere store summer i en film før man vet hvordan publikum vil ta imot den. Dette innebærer en stor risiko, vi snakker her om flere millioner kroner. Så investorene vil føle seg trygge på at pengene blir brukt på en god måte og at sjansene for at de får pengene tilbake og gjerne litt mer når filmen er lansert, er høy.

Så filmbransjen har blitt en industri som følger faste maler som man vet fungerer. Innimellom kan man tenke at manusforfatterne sitter med et skjema foran seg og krysser av etter hvert som de har lagt til et element.

La du merke til filmen ”Wonder Woman”? Denne er satt i samme univers som mange andre superhelt filmer som har blitt produsert de siste årene. Denne filmen gjorde det bra, på tross av at mange mente at den ikke ble promotert så mye og så bra som lignende filmer. Filmen hadde en kvinnelig, forholdsvis ukjent regissør og skuespillerne var ikke så kjente heller. Filmen ble ikke promotert så hardt fordi man var redd den ville floppe. De andre filmene i samme univers som Thor og Ironman har gjort det veldig bra. Man finner tusenvis av forskjellige produkter som er knyttet til filmene. Fans kan spille på spilleautomater som er knyttet direkte til filmen, eller kjøpe t-skjorter, kopper, leker eller annet dekket av bilder av skuespillere og filmen. Dette tjener produsentene og filmskaperne mye penger på, men det koster også penger å produsere slike produkter. Så med Wonder Woman så var man ikke sikker på at filmen var verdt innsatsen, nettopp fordi det var så mange ukjente faktorer.

Nytt blod

Wonder Woman er bare et eksempel på at filmer kan overraske. Folk har lyst på noe nytt, de har lyst på noe som ikke er rent ”Hollywood”, noe som føles ekte. Det klareste signalet på dette er at publikumstallet på kinoer i Europa og USA synker. Folk synes kinobilletten blir for dyr sammenlignet med hva de får igjen. De behøver jo bare å vente et par måneder så kommer filmen på iTunes, Google TV eller kan kjøpes på blueRay. Det koster nesten det samme å kjøpe filmen etter lanseringen som det gjør å gå på kino, spesielt hvis man er flere som vil se samme film.

Så for å få publikum inn i kinosalene må regissører og produsenter satse mer på nye talenter. Ikke fordi de erfarne er dårlige, men fordi man trenger å finne den perfekte blandingen mellom ny og erfaren. Det produseres nok filmer i løpet av et år allerede til at man burde kunne gi mange flere sjansen til å prøve seg.

Man kan selvsagt gå og se de som kalles Indiefilmer eller uavhengige filmer. Dette er filmer som produseres nesten bare på dugnad og i veldig mange tilfeller så er dette veldig tydelig. Noen regissører og skuespillere er så dyktige at de klarer å briljere selv under disse forholdene, men de fleste blir dratt ned av manglende kompetanse og teknisk støtte.

Tradisjonelt sett så har det ikke vært en kultur i Hollywood for å slippe til unge talenter og gi dem muligheten til briljere. Det er ting som tyder på at dette er på vei til å endre seg. Flere regissører får prøve seg på store filmer og man ser også at flere skuespillere får sjansen.

Foreløpig er dette fremdeles på et individplan. Noen individer tar en sjanse og hjelper en nykommer, men dette må etter hvert bli mer organisert så vi som elsker film får flere filmer å velge mellom.