Alle land har noe å vise frem, bare så det er sagt først som sist. Det kan være fort gjort å skryte mye av sitt eget land, og alt vi har å vise frem av vakker natur ikke minst. Men det er jo nå en gang slik, at vi faktisk er en av verdens vakreste land – når det kommer til naturen vår. At dette årlig trekker store mengder med turister, er ikke noen ukjent sak. Men det kan bli enda bedre, altså at enda flere kunne kommet for å besøke Norge. Vi er nok etter hvert blitt mer og mer kjent for utlendinger, men enda er det langt igjen med tanke på hva det store utland vet om Norge. Det at det noen ganger har blitt produsert utenlandske filmer i Norge, viser seg å være gull verdt i forhold til markedsføring av landet vårt. Vi skal nå se på et eksempel som viser nettopp dette, og hva en filmproduksjon med en viss størrelse – kan gi oss av oppmerksomhet i det store utland.

Frost

Det er ikke det man finner i bakken i vinterhalvåret jeg snakker om, men om filmen Frost som Disney produserte. Dette er som kanskje mange vet, en film i kategorien animasjonsfilm. Det at filmen har norsk landskap, er noe som har fått enda flere amerikanere – til å valfarte til landet vårt. Dette vil turistnæringen bygge videre på, og det de gjør er fremstøt i Hollywood for å få amerikanske filmprodusenter til Norge. Bedre norgesreklame skal man nok lete lenge etter.

Frost

Det at Norge er et ettertraktet ferieland, er det ikke noen tvil om. Men tallene over antall turister som kommer, svinger fra år til år. Det at Norge slet med å få amerikanske turister til å komme, er ingen hemmelighet. Dette var en trend som varte i mange år, men nå har altså denne trenden snudd – og det så man helt klart etter at Disney-filmen Frost ble sluppet. Det har faktisk vært nesten 50 prosent økning i tallet på turister fra den andre siden av Atlanterhavet, noe som i seg selv er eventyrlig sett med norske øyne. Hvis vi skal trekke frem steder hvor amerikanerne liker å reise, er Vestlandet helt klart favoritten deres.

Litt av æren til Disney

Det er klart at bildet er litt mer nyansert, men det er ikke noen tvil  om at filmen vi snakker om – har en del av æren for at trenden har snudd. Dette er som sagt en animasjonsfilm, og målet nå er at også andre typer filmer i større grad spilles inn i Norge. Det at mange av dem som kommer har sett filmen, er det ikke noen tvil om. Men en annen viktig faktor, er også at Innovasjon Norge faktisk har fått tillatelse til å bruke deler av filmen til å markedsføre Norge. Flere fly enn noen gang over havet, er også noe som trekker turister. Prisene på flybilletter er også viktig, og disse har gått ned etter at flere selskap flyr mellom USA og Norge.